Een aanslag of ramp ontlopen

Vandaag is de aanslag op de Twins 20 jaar geleden. 2977 burgers en hulpverleners kwamen daarbij om het leven. Ruim 6200 raakten gewond. Die vreselijke gebeurtenis had verstrekkende gevolgen voor de hele wereld door de jacht op Al Qaida. Maar dat niet alleen er volgden meer aanslagen in Spanje en Engeland. En vrijwel altijd komen nadien de verhalen van mensen die op miraculeuze wijze de aanslag zijn ontlopen.

Nu moeten we ons realiseren dat bij een grote aanslag zoals op de Twins duizenden burgers betrokken waren die normaal die dag naar hun werk zijn gegaan. Er is dan altijd een percentage die door ziekte, afspraken buiten de werkvloer of door zich te verslapen de ramp hebben gemist. Hoewel ze van geluk kunnen spreken zijn dit soort survivors niet uniek. Het wordt pas bijzonder als iemand op weg naar zijn of haar kantoor in de Twins wordt opgehouden en daardoor de ramp kon ontlopen.

Dat overkwam Lara Lundstrom-Clarke. De New Yorkse ontsnapte die dag op het nippertje aan de dood. Dat heeft ze te danken aan de actrice  Gwyneth Paltrow. Die reed met hoge snelheid in een zilverkleurige Mercedes en kwam met piepende remmen tot stilstand voor de oversteekplaats waarop Lara net wilde oversteken op weg naar de trein. Lara schrok, keek naar de bestuurster van de auto en zag dat het Gwyneth Paltrow is. Die maakte haar excuses voor het bruuske rijgedrag. Daardoor kwam Lara net te laat bij de trein waardoor ze ook de metro miste naar het WTC. Met een trein later bereikte ze het WTC alsnog en zag tot haar schrik dat de 77ste verdieping, waar ze normaal zou werken, was weggeslagen.

Na de aanslagen op de treinen in Barcelona en op de bus en de metro in Londen kwamen ook de verhalen van reizigers die net op het nippertje hun aansluiting hadden gemist en daardoor aan de aanslag waren ontkomen.

Een onderzoeker deed een merkwaardige ontdekking als hij de normale bezettingsgraad van treinen en vliegtuigen vergelijkt met de bezetting van dezelfde vervoermiddelen bij aanslagen en rampen. Het was al bekend dat de passagiers in de gekaapte 9/11 toestellen slechts 20 procent van de vervoerscapaciteit hadden ingenomen in plaats van de gebruikelijke 75 procent. En dat leidde tot vele speculaties. Een reden om te onderzoeken hoe bijzonder die lage bezettingsgraad werkelijk was.

De Bijlmerramp kunnen we ook een vliegtuigramp noemen en was een wonder. Aanvankelijk werd rekening gehouden met minstens 239 doden en talrijke gewonden. Inclusief de bemanning van het ramptoestel hebben slechts 43 personen de ramp niet overleefd. Natuurlijk is elk slachtoffer er één teveel. Maar het hadden er theoretisch veel meer dan 43 kunnen zijn.

Misschien wel het grootste wonder in deze categorie is de vliegtuigcrash in Woudenberg 1956. Woensdag 11 april, een gewone middag in Woudenberg. Vader Koudijs komt net thuis om te eten, zijn vrouw en drie kinderen zitten aan tafel op hem te wachten. Koudijs gaat eerst even naar het toilet. Enkele seconden nadat hij de deur van de wc dichtdoet, vliegt deze met een fikse klap weer open en knalt kapot tegen de schoorsteen. De geschrokken familie ziet een enorme vuurzee.  Het blijkt een straaljager die zich pal naast het huis van de familie Koudijs in de grond boort. Het toestel verwoest het kantoortje van het Waterschap, dat pal naast de woning staat. Normaliter zit daar dagelijks meneer Zwaan te werken, maar uitgerekend op deze dag heeft hij vrij.

Piloot Wim Oldhoff overleeft het ongeluk omdat hij tijdig de onbestuurbare straaljager kon verlaten. Hij daalt neer aan zijn parachute en heeft alleen wat blauwe plekken opgelopen. De ramp zonder slachtoffers werd in het verleden jaarlijks in Woudenberg feestelijk herdacht.