De hand van God?

Het was Maradonna die iets over de hand van GOD heeft gezegd. Hij deed dat bij een doelpunt met de hand gemaakt op 22 juni 1986. De hand van GOD, of zo je wilt de hand van de Kosmos is zeker van toepassing op de volgende, bizarre feiten:

Wij gaan niet zo maar dood als de Kosmos nog plannen met ons heeft. Na elke ramp of aanslag komen de verhalen van mensen die als door een wonder juist op dat moment ergens anders waren dan ze normaal zouden zijn en dus de ramp niet hebben meegemaakt.

Na de aanslag op de TWINS lazen we dat soort wonderlijke verhalen volop. Er wordt een onderzoek uitgevoerd naar de bezettingsgraad van treinen en vliegtuigen die bij een ramp betrokken waren. Vrijwel altijd was die bezettingsgraad lager dan normaal. Kun je dan nog van toeval spreken?

Een vriendin van me miste op 27 maart 1977 haar vlucht vanuit London naar Tenerife. En daardoor ontkwam ze aan de grootste vliegramp uit de geschiedenis. Zanger Henk Westbroek verslaapt zich op 25 februari 2009 en mist zijn vlucht naar Amsterdam met Turkish Airlines-vlucht 1951. Het toestel verongelukt vlakbij Schiphol.

En soms wordt iemand gewaarschuwd door een paragnost. Dat overkwam een bestuurslid van de Theosofische Vereniging. Een paragnost waarschuwt hem voor een mogelijk fietsongeluk van zijn dochter. Ze is een jaar of 10 en gaat elke morgen op de fiets naar school. De paragnost voorspelt een ernstig auto-ongeluk op een kruising vlak bij haar school. Zij moet die kruising passeren en raakt bij dat ongeluk betrokken. De vader besluit de fiets van zijn dochter op te bergen. Als het meisje haar fiets zoekt en niet kan vinden, neemt ze de bus naar school. Het gaat allemaal goed maar de volgende dag blijkt er inderdaad een zeer ernstig ongeluk geweest te zijn op de bewuste kruising, precies zoals de paragnost had voorspeld.

Twee keer ben ik op een spectaculaire manier aan een kettingbotsing met ernstige gevolgen ontsnapt. Ik reed in een auto gas. De inhoud van de tank was in de jaren ’70 niet op het dashboard te zien. Zodra de auto begon te bokken wist je dat je gastank (bijna)leeg was en schakelde je over op benzine. Omdat dit overschakelen soms mislukte zocht ik altijd de vluchtstrook op. Zo ook op 11 augustus 1978. Daardoor kwam ik een fractie later bij de Velsertunnel aan. Vlak voor mijn ogen voltrok zich een ramp waarbij 23 auto’s door brand totaal werden verwoest. Hulpverleners konden de tunnel niet bereiken. Vijf personen kwamen om het leven, enige tientallen licht tot zwaar gewond. Je kunt je voorstellen welk een drama zich heeft afgespeeld. Overkwam me een wonder? Ja, want de gastank zat nog voor de helft vol met gas zo bleek later.

De tweede keer was ik op weg naar een sauna in Almere. Ik kwam daar regelmatig op zaterdagavond. Ik herinnerde me onderweg dat ik nog een koplamp moest verwisselen. Dus stopte ik bij een parkeerplaats op de A1, vlak voor de afslag Almere. Nog tijdens het vervangen van de defecte lamp ontstond er een file zodat ik niet de snelweg op kon. Plotselinge regenval had een aantal kilometers verder een kettingbotsing op de Hollandseburg veroorzaakt met een ongekende ravage tot gevolg. Indien ik was doorgereden en besloten had mijn koplamp pas bij de sauna te verwisselen, dan had je dit verhaal niet gelezen. Het duurde twee dagen voordat de ravage op de brug was opgeruimd.