Brokkenpiloot Rezk Moses Mohamed

Vandaag het bizarre verhaal van “brokkenpiloot” Rezk Moses Mohamed, een Amerikaan met Egyptische ouders en in 1956 getrouwd met een Nederlandse vrouw. Hij is gestationeerd op de vliegbasis Soesterberg als hij donderdag 14 november 1957 rond 13:00 uur opstijgt voor een oefenvlucht met de supersonische straaljager de F100 Super Sabre. De F100 is het paradepaardje van de Amerikaanse luchtmacht en in 1957 het enige vliegtuig ter wereld dat de geluidsbarrière doorbreekt. Maximale snelheid is 1217 km per uur.

De 25-jarige Luitenant Mohammed staat bekend als een onverschrokken piloot wiens durf vrijwel onbegrensd is. In Noord-Afrika ontsnapt hij ternauwernood aan een crash met zijn straaljager door op tijd van zijn schietstoel gebruik te maken.

In oktober 1956 moet Mohamed boven Noord-Brabant door motorpech uit zijn straaljager springen. Hij landde ongedeerd met zijn parachute bij Oosterhout en de machine dook in het Wilhelminakanaal. In januari 1957 werd hij boven Friesland door brandstofgebrek opnieuw gedwongen per schietstoel zijn vliegtuig te verlaten. De staaljager stort neer in het IJsselmeer.

Hoewel de eerste serie Super Sabre F100 nogal wat gebreken vertoont laat Mohammed zich niet afschrikken. Hij stapt in de cockpit en stijgt op. Maar boven Hilversum vult de cabine zich met rook. Omkeren en terug naar Soesterberg vliegen is geen optie. Mohamed geeft vol gas omhoog en zet vervolgens de automatische piloot op koers IJsselmeer. Dan verlaat hij voor de vierde keer een straaljager met schietstoel. Hij komt zonder letsel neer op de grond. Maar maakt zich wel zorgen over zijn schietstoel, als die maar geen personen heeft geraakt.

Maar dan hoort hij het trieste nieuws dat de Sabre het IJsselmeer niet heeft gehaald maar de kolonel Palmkazerne in Bussum deels heeft verwoest. Zes doden en tientallen gewonden. Maar het had nog veel erger kunnen zijn als het toestel een kwartier later naar beneden was gestort. Dan waren er veel meer militairen in de Legerplaats geweest.

Pikant detail is dat zijn schoonvader de ramp in de Palmkazerne van dichtbij meemaakt. Hij is namelijk een vrachtwagenchauffeur en staat met zijn vrachtwagen dichtbij de inslag. Hij weet dat zijn schoonzoon die middag een oefenvlucht maakt en is ongerust. Onmiddellijk belt hij zijn dochter die kan hem vertellen dat met Mohammed alles goed is gegaan.

Enige dagen na de ramp komt Rezk Moses Mohamed kijken. Zwijgend ziet hij de catastrofe aan. Er volgt een diepgravend onderzoek. De commissie komt tot de slotsom dat Mohamed niets te verwijten valt. Hij had gewoon voor de vierde keer in zijn carrière erg veel pech. De oorzaak van de ramp is nooit opgelost.

Mohammed vertrekt met zijn vrouw naar Amerika en zal vervolgens deelnemen aan de oorlog in Vietnam. Nog één keer moet hij van zijn schietstoel gebruikmaken maar dat is de laatste keer. Na afloop van de oorlog heeft hij meer dan 100 geslaagde missies op zijn naam staan en wordt hij als een held gedecoreerd.

In 2007, Vijftig jaar na de ramp in Bussum, nodigt de organisatie van de herdenking Mohammed en zijn gezin uit om naar ons land te komen. De piloot geeft echter geen gehoor aan de uitnodiging. Hij overlijdt in 2010 en is dan 78 jaar oud.

Vijf keer als piloot aan de dood ontsnapt doormiddel van de schietstoel is een unicum. Bizar is tevens dat geen van crashes de piloot verweten kon worden. In alle gevallen was het vette pech.